Saturday, February 14, 2015

Wes Montgomery - Down Here on the Ground

Wes Montgomery acceded to the whims of producer Creed Taylor for this, one of the very first CTI productions that would, over the next decade, popularize jazz with string backdrops or rhythm & blues beats. Much to either the delight or chagrin of urban or traditional jazz fans, the music changed, and Montgomery was in the middle, though his delightful playing was essentially unchanged. On the plus side, the legendary guitarist was allowed to collaborate with great musicians like bassist Ron Carter, pianist Herbie Hancock, flutist Hubert Laws, and percussionist Ray Barretto. While the small orchestral trappings never dominate this session, the seeds for a more grandiose style of music had been planted with the release of this date in 1968. The arrangements of Don Sebesky are for the most part pretty, unobtrusive, and pleasant but lack groove and soul in the main. "Wind Song" is exactly as its title suggests, a light funk loaded up with chords and woodwinds. The melody of "Georgia on My Mind" is barely stated although the strings are subtle ; "I Say a Little Prayer" is a sappy tune made into Muzak ; oboe and cello bring "When I Look Into Your Eyes" into an ultimately maudlin arena ; and Lalo Schifrin's theme from "The Fox" has the same instrumental complement, more film noir, and parallel to Rahsaan Roland Kirk's "Theme to the Eulipions" if you compare them side by side. The best material is the light funk of Montgomery's original "Up & at It" in a small ensemble, nice enough, and the roots of so-called "smooth" jazz. The bright samba "Know It All" best showcases the guitarist and Hancock's luminous piano, reflecting the classic "No More Blues," while "Goin' on to Detroit" is a typical Montgomery-styled, cool road song featuring Laws. In may real and important ways, this is the beginning of the end for Montgomery as a jazz artist, and the inception of bachelor pad lounge/mood music that only lasted for a brief time. This recording, with no extra material, alternate takes, or bonus tracks, cannot compare to Charlie Parker with strings. It does fall in that category of recordings where the musicians chose to produce, rather than create their personal brand of jazz, and is at the very least an historical footnote.
Michael G. Nastos 

Source : http://www.allmusic.com/album/down-here-on-the-ground-mw0000201569

Wes Montgomery
Down Here on the Ground

Tracks

1 Wind Song (Webster, Pisano, Ceroll, Alpert)  2:19
2 Georgia on My Mind (Carmichael, Gorrell)  2:44
3 The Other Man's Grass Is Always Greener (Hatch, Trent)  2:34
4 Down Here on the Ground (Garnett, Schifrin)  3:38
5 Up and at It (Montgomery)  4:12
6 Goin' on to Detroit (Montgomery)  3:34
7 I Say a Little Prayer for You (Bacharach)  3:15
8 When I Look in Your Eyes (Bricusse)  3:08
9 Know It All (Quem Diz Que Sabe) (Donato, Valle)  2:57
10 The Fox (Schifrin)  2:57


*

Personnel
Wes Montgomery - g
Herbie Hancock - p
Mike Mainieri - vb
Hubert Laws, George Marge & Romeo Penque - fl & ob
Gene Orloff & Raoul Poliakin - vl
Ron Carter - b
Grady Tate - dr
Ray Barretto & Bobby Rosengarden - perc

Recorded at Van Gelder Studio, Englewood Cliffs, New Jersey ; December 20, 21, 1967 & January 22 & 26, 1968. 

See the complete artwork for all details.

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L'Avis du Patron 
Avant-dernier disque enregistré par Wes Montgomery (déc. 67-janv. 68), quelques esprits chagrins se sont interrogés, en leur temps, pour savoir s'il s'agissait encore de jazz. C'était ignorer la rigueur professionnelle et les exigences morales du grand guitariste.
Plus prosaïquement : disons que, comme dans le cochon, dans Wes Montgomery tout est bon. Car sa guitare peut être fondue, voir perdue, dans un tapis de cordes un peu... chamarrées, notre homme, géant imperturbable, reste parfaitement intègre : il donne, ici comme ailleurs, le meilleur de lui-même.
Je connais ce disque depuis des lustres (en fait c'est le premier disque de guitare jazz, et par conséquent de Wes, que j'ai entendu). Je l'ai écouté des milliers de fois et mon Dieu, je ne peux m'en lasser. Il n'a jamais mieux joué.
J'extrairai, pour bien me faire comprendre, trois morceaux (peut-être même quatre !) de cette prodigieuse galette.
1° « The Other Man's Grass is Always Greener » : ce thème renferme l'un des plus beaux solos de guitare que j'ai jamais entendu. C'est comme je vous le dis : pureté des lignes, variété rythmique, âpreté du phrasé, etc. etc. Ecoutez les premières notes de son chorus (à 1:01) et vous comprendrez. Beauté du grain, gras du pouce sur les cordes... comprenez-vous ce que je dis ? Ex-tra-or-di-nai-re.
2° « Up And At It » s'apparente, à mon avis, à une étude en accords. Le thème est exposé en octaves. Et dans ce domaine Wes est seul au monde. Dans la suite tout s'organise autour d'un jeu de question/réponse (octaves et accords) vertigineux et maîtrisé. L'ensemble est mené sans faille de la première à la dernière mesure de son solo. Mon Dieu, que cela est beau !
3° « Know It All », ou comment, sur une petite bossa sans prétention, donner une leçon de guitare éternelle, ou plutôt pour l'éternité. On retrouve ici toutes les qualités du guitariste réunies et, pour ainsi dire, concentrées : les mots manquent, et la place aussi, écoutez, écoutez encore et encore : jamais vous n'épuiserez les beautés ce disque.
J'avais dit peut-être quatre, eh bien, non, ce sera trois ! J'envie ceux qui écouteront ce disque pour la première fois. Qu'ils se rassurent : à chaque écoute c'est le même enchantement retrouvé.
« La mer, la mer, toujours recommencée. » 

6 comments:

deGallo said...

Thank you.

Frankie said...

Big thanks to the "Patron" for this disk I never heard about, and especially for his personal comments.

Whether it is Jazz or not, I don't care much. Is it music or not, that is the question. Sure that without these comments, if I had heard the first seconds of the first tune, I would have thought : "OK, Wes is like everybody, sometimes, he needs money, so he plays with orchestra, strings, soft arrangements...".

But with the Patron's comments, I felt obliged to go on listening. And with the sound, the touch, the ideas, the feeling of Wes, I was able to listen to this tunes and even to enjoy them.

Marc said...

les liens de téléchargement n'existent plus.
Dommage!!!
please reup!

Thanks for this good job!!

Melanchthon said...

http://www62.zippyshare.com/v/N09rFHhI/file.html

AmyBRAINS said...

Many thanks, Melanchthon.

Jazzsoulman said...

Thank You